Chorvati se snaží :-)
Klasické problémy, které jsme mívali po cestě na Brač a zpátky se Chorvati snaží rychle řešit.Klasická úzká hrdla, jako tunely a mýtnice na tom budou zase lépe.
Pokud půjde vše podle plánu, budou minulostí mnohakilometrové fronty, které se tvořily na třech nejproblematičtějších místech na dálnici Záhřeb - Split. Těmito úzkými hrdly by již letos v létě neměly být mýtnice Lučko, tunel Sveti Rok a tunel Mala Kapela.
O dokončení zmíněných tunelů jsme psali v aktualitě: Druhé tubusy tunelů Mala Kapela a Sveti Rok mají být v provozu 30. června 2009.
Kapacita mýtnice Lučko před Záhřebem v letních špičkách nestačila, a tak tu motoristé museli na zaplacení dálničního poplatku při návratu od moře stát v dlouhých kolonách. Nyní se staví nová mýtnice Demerje tři kilometry před Lučkem ve směru od Karlovce (tedy ve směru od moře). S dokončením mýtnice Demerje, která by měla značně ulevit přetíženému Lučku, se počítá do začátku turistické sezóny.
Mýtnice Demerje bude sloužit pouze pro bezhotovostní placení mýtného. Dva pruhy budou vyhrazeny elektronickému systému placení (ENC- elektronička naplata cestarine) a osm pruhů pro placení kartami (platební karty a SMART karty). Mýtnice Lučko bude nadále v provozu pouze pro placení v hotovosti. Ti, kteří mýtné zaplatí bezhotovostně na mýtnici Demerje, budou až do Lučka pokračovat po nové vozovce s dvěma jízdními pruhy a jedním odstavným o šířce 11,2 metru, která bude od dálnice oddělena travnatým pásem. Mýtnicí Lučko pak projedou dvěma vyhrazenými pruhy bez zastavení.
Mýtnice Lučko měla dosud kapacitu 2325 vozidel za hodinu. Díky nové mýtnici Demerje o kapacitě 9400 vozidel za hodinu se zvýší celková propustnost téměř pětkrát.
Počet bezhotovostních plateb mýtného stále roste. V roce 2007 činily 26 %, v loňském roce již 40 % na celkových platbách.
Zdá se, že můžeme Chorvatům jenom závidět, u nás mrtvo a na silnicích z doby Marie Terezie se budeme vraždit dál :-) čauec Vasa