Dálniční známky 2021

Vašek Ravlyk, 17.1.2021 přečteno: 165x


Při nákupu české elektronické dálniční známky pro rok 2021 budete mít tři možnosti:

Hlavním distributorem českých elektronických dálničních známek bude státní e-shop edalnice.cz. Na tomto e-shopu bude možné zakoupit dálniční známky od prosince 2020. V současnosti se řeší, zda bude prodej umožněn i na jiných e-shopech.
Fyzickými prodejními místy budou pobočky České pošty. Při nákupu budete muset pracovníkovi sdělit druh vybrané dálniční známky, stát registrace vozidla, SPZ, začátek platnost a případně také nárok na slevu (pro vozidla s pohonem na zemní plyn nebo biometan). Ihned po zaplacení budete moct s vozidlem vyjet na dálnici. Pobočky České pošty a aktuální otevírací dobu najdete zde.
Nákup bude možný také prostřednictvím samoobslužných kiosků, kde bude nákup probíhat podobně jako na pobočkách České pošty. Po zadání potřebných údajů a zaplacení částky začne být vaše dálniční známka ihned platná.


Cena, platnost, slevy a osvobození
Roční Měsíční Desetidenní
CENA 1 500 Kč 440 Kč 310 Kč
EKO CENA 750 Kč 220 Kč 155 Kč
PLATNOST Začíná dnem, který jste si zvolili při nákupu (začátek může být až 3 měsíce po nákupu DZ), končí po uplynutí kancelářského roku. Začíná dnem, který jste si zvolili při nákupu, a končí následující měsíc ve stejný den, tedy např. od 21. ledna do 21. února. Začíná dnem, který jste si zvolili při nákupu, a končí uplynutím 10. kalendářního dne.

Údaje v tabulce se týkají vozů do 3,5 t. Vozidla nad 3,5 tuny platí na českých dálnicích elektronické mýtné.

U měsíčního a desetidenního kupónu si můžete nechat vyznačit první den platnosti libovolně (takto systém fungoval i před změnou pro rok 2021). Pro rok 2021 si můžete zvolit začátek platnosti také u ročních elektronických dálničních známek. Kupující bude mít možnost odložit začátek platnosti dálniční známky až o 90 dnů od chvíle zaplacení. Můžete si tak bez obav koupit dálniční známku o něco dříve, než ji reálně budete potřebovat.

Novinkou pro rok 2021 je také snížená cena pro vozidla s pohonem na zemní plyn nebo biometan. EKO CENA dálniční známky je vyznačena v tabulce výše, oproti běžným dálničním známkám je poloviční.

Od 1. 1. 2020 jsou od placení dálničních známek osvobozena také vozidla, která používají jako palivo elektrický pohon nebo vodík (případně kombinaci s jiným palivem), podmínkou ale je, aby hodnota emisí CO2 nepřesáhla 50 g/km.


Jak probíhá kontrola elektronických dálničních známek

Po nákupu dálniční známky nedostanete papírový kupon na nalepení na sklo, jak jste byli doposud zvyklí. Místo toho dostanete jen papírové potvrzení, které si můžete schovat k ostatním dokumentům v autě (v případě nákupu přes internet ho dostanete na e-mail). Na tomto potvrzení jsou všechny informace, které můžete v souvislosti se svou dálniční známkou potřebovat.

Kontrolu platnosti elektronických dálničních známek bude zajišťovat Policie a Celní správa ČR. Za pomoci kamer a kontrolních bran budou načítat SPZ vozů a kontrolovat databázi, zda má dané vozidlo platnou dálniční známku nebo ne.


Další nejčastěji kupované dálniční známky
Dálniční známky Slovensko 2021
Roční Měsíční Desetidenní
CENA 50 euro 14 euro 10 euro

Na Slovensku funguje systém elektronických dálničních známek, není tedy třeba lepit papírové kupony na sklo. Nákup je možné provést na webu eznamka.sk nebo na čerpacích stanicích blízko hranic. Kontrola poté probíhá na základě registrační značky vozidla. Výhodou je, že si i dočasnou dálniční známku můžete koupit dopředu s platností od vámi vybraného data. Další informace o zpoplatněných úsecích najdete také na webu Národné diaľničné spoločnosti.

Dálniční známky Rakousko 2021
Roční Dvouměsíční Desetidenní
CENA 92,50 euro 27,80 euro 9,50 euro

Rakouskou dálniční známku si můžete zakoupit buď v papírové podobě na prodejních místech poblíž hranic, nebo je možné si zakoupit dálniční známku také online. Je ale třeba si ji koupit dostatečně v předstihu, a to minimálně 18 dnů před plánovaným datem průjezdem dálnicí. Aktuální ceny najdete v tabulce výše.

Ceny dálničních známek ve Slovinsku pro rok 2021
platnost/vozidlo motocykly vozidla do 3,5t s výškou do 1,3m nad první nápravou, obytné vozy bez ohledu na výšku nad první nápravou vozidla do 3,5t s výškou 1,3m a více nad první nápravou
týden €7.5 €15 €30
měsíc - €30 €60
1/2 roku €30 - -
rok €55 €110 €220

Dálniční poplatky Chorvatsko 2021

V období 1.7.–30.9. se předpokládá zdražení ve výši cca 10 %.

Dálniční poplatek závisí také na kategorii vozidla a konkrétním úseku dálnice.
Čtyři společnosti, které provozují části chorvatské dálnice:

Dálnice Macelj - Zagreb - ceník - není zde možnost využít ENC.
Dálnice Zagreb - Split - Dubrovník - ceník a kategorie vozidel.
Dálnice Zagreb - Rijeka - ceník.
Poplatky dálnice Umag–Pula a Rijeka–Pula - klikněte na místa odkud a kam, zobrazí se cena (osobní auto je kategorie I). Celý úsek Umag - Pula stojí 44 HRK.


Dálniční známky Německo 2021

Německé dálnice jsou od poplatků ušetřeny a pro vozy do 7,5 tuny jsou zdarma. Vozy nad 7,5 tuny platí elektronické mýtné.

Dálniční známky Maďarsko 2021
Roční Měsíční Týdenní (platnost 10 dní)
CENA 42 980 HUF 4 780 HUF 3 500 HUF

Maďarskou dálniční známku si můžete zakoupit elektronicky prostřednictvím webu E-matrica. Oficiální informace o dálničních známkách v Maďarsku najdete v tomto dokumentu. Kontrola poté probíhá stejně jako na Slovensku na základě registrační značky vozidel.

Nový web a kalendář na 2021

Vašek Ravlyk, 30.12.2020 přečteno: 168x

Krásný novoroční pozdrav všem milovníkům Brače. Pro rok 2021 přejeme všem dostatek zdraví, dobrou náladu, hodně důvodů k úsměvu a hlavně povedenou dovolenou zalitou sluncem a kříšťálové moře. Nový web odstartujeme po Novém roce a aktivní kalendář se objeví na stránkách 20.1.2021. Principy budou stejné, jako v minulých letech. To znamená týdenní pobyty mimo sezónu a střídání 10 a 11 denních pobytů v prázdninových měsících. Důvodem je vyhnout se za každou cenu výměně hostů v sobotu nebo v neděli, kdy jsou dálnice, mýtnice a hranice nejplnější.Ceny zůstanou podobné, minimální úpravy ale nevylučuji. Budeme se těšit na jaro a léto, buďte zdraví a uvidíme se na ostrově. Vašek

Chorvatsko aktuálně

Vašek Ravlyk, 17.12.2020 přečteno: 92x

Cestování a podmínky vstupu do Chorvatska - aktuálně
Aktualizováno: 14.12.2020 / 15:48

V návaznosti na rozhodnutí vlády České republiky o ukončení platnosti opatření omezujícího možnost vycestování z území ČR ze dne 23.4.2020. přinášíme aktuální informace týkající se možností cestování do Chorvatska.


Nejčastější otázky a odpovědi (dále rozvedeno v jednotlivých kapitolách):

1. Mohu do Chorvatské republiky vstoupit bez udání důvodu?

Ano. Občané České republiky nemusí při vstupu na území Chorvatské republiky prokazovat důvod cesty.

2. Potřebuji pro vstup do země negativní test na COVID-19? Musím po příjezdu zůstat v karanténě nebo splnit jiné podmínky?

Štáb civilní ochrany Chorvatské republiky dne 30. 11. 2020 rozhodl o dočasném omezení při překračování státní hranice a vstupu na území. Opatření vstoupilo v platnost dne 01. 12. 2020 a platí do 15.01.2021, s možností dalšího prodloužení.

Omezení se mj. vztahuje na občany Evropské unie, tedy i občany České republiky, pro které platí, že pokud cestují do Chorvatska z území některého z rizikových států, mezi které patří i ČR, musí při vstupu na území Chorvatska předložit negativní PCR test ne starší 48 hodin. V opačném případě se může nechat testovat na území Chorvatské republiky a do výsledku testu strpět izolaci.

Mezi výjimky mj. patří přeshraniční pracovníci, zdravotní personál nebo osoby tranzitující, které se nezdrží se na území Chorvatské republiky déle než 12 hodin.

Podrobné informace a celé znění uvedeného rozhodnutí naleznete na stránkách Vlády Chorvatské republiky.
3. Jaké jsou podmínky průjezdu zemí? Jak dlouho mohu v zemi pobývat?

Občané České republiky mohou tranzitovat přes Chorvatsko (do 12 hodin) bez nutností testování.

Čeští občané mohou pobývat na území Chorvatské republiky, po splnění výše uvedených podmínek testování, bez časového omezení.

4. Mohu do země přijet za prací? Jaké jsou podmínky?

Ano. Konkrétní podmínky závisí na druhu vykonávané činnosti a sdělí je Ministerstvo vnitra Chorvatské republiky.

5. Na co si dát pozor?

V současné době je při pobytu v Chorvatsku nutno dbát obecných epidemiologických pravidel, zejména se snažit o minimální kontakt s jinými osobami.

6. Jaké jsou podmínky pro návrat osoby s českým občanstvím do ČR, která má ale bydliště v Chorvatsku? Jaké jsou podmínky pro návrat českých občanů z Chorvatska?

Od 09.11.2020, s ohledem na přesun Chorvatska do skupiny Červená na Seznamu států s ohledem na riziko nákazy COVID-19– cestující z Chorvatska (jak cizinci, tak čeští občané) budou muset před vstupem do ČR vyplnit příjezdový formulář a absolvovat PCR test nebo karanténu.

1. VYCESTOVÁNÍ Z ČESKÉ REPUBLIKY:
Aktuální informace o podmínkách vycestování z ČR naleznete na stránkách Ministerstva zahraničních věcí České republiky ​

2. VSTUP NA ÚZEMÍ A TRANZIT:

Štáb civilní ochrany Chorvatské republiky dne 30. 11. 2020 rozhodl o dočasném omezení při překračování státní hranice a vstupu na území. Opatření vstoupilo v platnost dne 01. 12. 2020 a platí do 15.01.2021, s možností dalšího prodloužení.

Omezení se mj. vztahuje na občany Evropské unie, tedy i občany České republiky, pro které platí, že pokud cestují do Chorvatska z území některého z rizikových států, mezi které patří i ČR, musí při vstupu na území Chorvatska předložit negativní PCR test ne starší 48 hodin. V opačném případě se může nechat testovat na území Chorvatské republiky a do výsledku testu strpět izolaci.

Mezi výjimky mj. patří přeshraniční pracovníci, zdravotní personál nebo osoby tranzitující, které se nezdrží se na území Chorvatské republiky déle než 12 hodin.

Podrobné informace a celé znění uvedeného rozhodnutí naleznete na stránkách Vlády Chorvatské republiky.

K zajištění plynulého provozu na hraničních přechodech a zkrácení čekací doby je doporučené veškeré potřebné údaje vyplnit před cestou prostřednictvím formuláře na webové stránce entercroatia.mup.hr.

Formulář je k dispozici v několika potřebných jazykových mutacích včetně české. Po vyplnění formuláře dostanou cestovatelé potvrzení nahlášení cesty a zároveň všechny potřebné informace pro pobyt v Chorvatsku.

I nadále bude stále možné všechny potřebné informace nahlásit přímo na hraničních přechodech.

Během pobytu v Chorvatsku musí přicestovavší osoby dodržovat pravidla stanovená Chorvatským ústavem veřejného zdraví, což zahrnuje především:

omezení kontaktů s jinými osobami na nutné minimum a minimalizovat riziko přenosu viru;
během 14 dní od vstupu na území Chorvatska si v ranních hodinách musí měřit teplotu a je-li tato vyšší než 37,2 stupně Celsia nebo pokud se osoba bude cítit nemocná či pozorovat symptomy nemoci, musí telefonicky kontaktovat svého místního praktického lékaře a pokud jej nemá, pak místně příslušného epidemiologa.

Odpovědi na časté dotazy týkající se vstupu do Chorvatska Ministerstvo vnitra Chorvatské republiky zpracovalo v anglickém a německém jazyce a tyto informace jsou dostupné na jejich webových stránkách v kategori UZG COVID.


3. DOPRAVA:

Městská hromadná doprava funguje standardním způsobem. Vnitrostátní doprava funguje v omezeném režimu.

Ve všech prostředcích veřejné dopravy (včetně trajektů) je přikázána povinnost nošení roušky/ústenky/respirátoru.


4. OPATŘENÍ:

Úřad veřejného zdraví Chorvatské republiky (Hrvatski zavod za javno zdravstvo) vytvořil plán opatření pro případ výskytu onemocnění COVID-19 u zahraničních turistů. Tento plán je podrobně popsán v samostatném článku COVID 19: Postup při nakažení během pobytu v Chorvatsku.

Nejnovější vlna opatření vstupuje v platnost od soboty 28. 11. a zahrnuje následující:

- zákaz konání všech veřejných akcí a shromáždění, na nichž by bylo přítomno více než 25 osob na jednom místě;
- na soukromých shromážděních a slavnostech smí být přítomno max. 10 osob; výjimkou jsou svatby, které jsou úplně zakázané, a pohřby, kde smí být až 25 osob, ale nesmí si vyjadřovat soustrast fyzickým kontaktem;
- veřejné akce, shromáždění a slavnosti všeho typu se smí konat pouze do 22 hod.;
- povinnost všech prodejen omezit počet nakupujících tak, aby splňoval podmínku min. 4m2 na osobu; u vstupu do prodejen musí být uvedeno, jaký je maximální limit nakupujících;
- povinné nošení roušky venku všude tam, kde nelze dodržet fyzickou vzdálenost min. 1,5 m;
- na povolených shromážděních musí být zajištěn prostor o rozloze zajišťující min. 4m2 na osobu;
- povinnost pravidelné desinfekce společných prostor v budovách;
- u vchodu do prostor, kde se koná shromáždění či obřad, musí být jasně uvedeno, jaký je maximální povolený počet přítomných a organizátoři jsou povinni zajistit pravidelné větrání, dodržování limitu počtu přítomných (1 osoba na 4m2) a dodržování relevantních opatření, doporučení a nařízení Chorvatského závodu veřejného zdraví;
- maximální povolené obsazení prostředků veřejné hromadné dopravy je 40 %;
- zákaz provozu prodejen pekařských produktů po 22 hod.;
- zákaz prodeje alkoholu od 22 do 6 hod.;
- zákaz provozu casin a sázkových kanceláří;
- zákaz provozu restaurací, kaváren, barů (s výjimkou těch, které se nachází v prostorách hotelů, kempů a studentských kolejí, které však smí obsluhovat pouze ubytované); povolená výjimka je pro rozvoz potravin, drive-in a prodej u vchodu, tj. bez vstupu do provozovny;
- zákaz provozu fitness center, sportovních rekreačních center a s určitými výjimkami i zákaz konání sportovních soutěží a tréninků;
- jazykové školy a teoretická část výuky v autoškolách smí probíhat pouze online;
- zákaz konzumace potravin v kinech;
- zákaz konání amatérských kulturních představení a vybraných dalších kulturních akcí (sborový zpěv apod.);
- zákaz konání trhů, veletrhů a jiných hospodářských a turistických akcí a událostí, kde se prodávají, vystavují či ukazují výrobky (včetně např. vánočních trhů);
- doporučení konání mší prostřednictvím TV, rádia či jinak, aby byla věřícím umožněna participace na mši bez vstupu do náboženských objektů;
- povinnost zaměstnavatelů zabránit vstupu na pracovní místo pracovníkům, kteří mají zvýšenou teplotu a dýchací potíže; omezit dle možností fyzický kontakt mezi pracovníky; je-li to možné, zavést práci z domova, klouzavou pracovní dobu a/nebo práci ve směnách či ve skupinách; minimalizovat počet fyzických schůzek; pravidelně větrat prostory, kde se pracovníci nacházejí.

V platnosti zůstává povinné nošení roušek ve většině veřejných vnitřních prostor, včetně prostředků hromadné dopravy; roušku tak musí nosit:
- pracovníci zdravotnických zařízení a osoby, které přichází navštívit pacienty (jsou-li návštěvy povoleny);
- pracovníci zařízení sociální péče, která poskytují ubytovací služby, a návštěvníci klientů těchto zařízení;
- řidiči, další pracovníci v prostředcích veřejné dopravy a cestující ve veřejné hromadné dopravě (cestujícímu bez roušky nesmí být dovolen vstup do dopravního prostředku a pokud se v prostředku cestující bez roušky již nachází, řidič nesmí zahájit jízdu);
- zaměstnanci v obchodech a zákazníci během pobytu v prodejně;
- zaměstnanci v pohostinství, kteří vstupují do kontaktu s hosty nebo jsou zapojeni do přípravy a roznášení jídla a nápojů;
- hosté v pohostinských zařízeních, pokud nesedí na svých místech a nekonzumují jídlo či nápoje;
- zaměstnanci obchodních společností, zařízení a institucí, které pracují s veřejností a veřejnost, která přichází do těchto společností, zařízení a institucí (pozn. ZÚ: např. pošty či banky);
- zaměstnanci ve službách, kde vstupují do blízkého kontaktu s klienty (pozn. ZÚ: např. kadeřnictví);
- zaměstnanci v úřadech, kde nelze zajistit vzájemnou vzdálenost min. 2 metry;
- věřící během náboženských obřadů a shromáždění v uzavřených prostorách;
- diváci při sportovních akcích, které se konají v uzavřených prostorách;
- návštěvníci všech společenských a veřejných shromáždění, konaných v uzavřených prostorách;
- další osoby, kterým to nařídí jejich zaměstnavatel.

Od konce srpna jsou postupně vydávána také lokální (přísnější) omezení, vztahující se pouze na území vybraných žup (krajů) a obcí, která reagují na místní specifika. Kompletní seznam všech opatření je k dispozici na webových stránkách štábu civilní ochrany (https://civilna-zastita.gov.hr/). Lokální opatření jsou nyní v platnosti ve většině žup včetně hlavního města Záhřebu a dále ve vybraných obcích ve Splitsko-dalmatské, Zadarské, Přímořsko-goranské a Bjelovarsko-bilogorské župě.

V provozu zatím zůstávají i kina, divadla, muzea a galerie, konat se mohou také profesionální umělecká představení (s výjimkou sborového zpěvu), výstavy a zasedání zastupitelských orgánů, musí však dodržovat početně-prostorová omezení (1 osoba na 4m2), větrat a splňovat další požadavky Chorvatského závodu veřejného zdraví.

Za nedodržování opatření mohou být postiženy právnické osoby/provozovatelé zařízení.

5. ODKAZY NA MÍSTNÍ INSTITUCE:

Internetové stránky štábu civilní ochrany Chorvatské republiky