Důležitá telefonní čísla a informace o Chorvatsku
Pár důležitých informací, které se můžou v Chorvatsku hodit !!
Tísňové a informační linky chorvatsky číslo
Jednotné evropské číslo tísňového volání
(MZV ČR doporučuje volat v jakékoliv nouzové situaci) Jedinstveni broj za sve hitne situacije - Centar 112 112
Policie Policija 192
Hasiči Vatrogasci 193
Záchranná služba Hitna pomoć 194
Pomoc motoristům na cestě
(Chorvatský autoklub - HAK) Pomoć na cesti (Hrvatski autoklub - HAK, www.hak.hr) 1987
Turistické informace
(Chorvatští andělé) Turističke informacije
(Hrvatski andjeli) 062 999 999
Informace o telefonních číslech Informacije o telefonskim brojevima 11888
Informace o telefonních číslech v zahraničí Informacije o medjunarodnim telefonskim brojevima 11802
Všeobecné informace Opće informacije 18981
Předpověď počasí a stav na silnicích Vremenska prognoza i stanje na cestama 060 520520
Dopravní informace Informacije o stanju u prometu 062 777 777
Zastupitelské úřady ČR v Chorvatsku:
Velvyslanectví České republiky (Veleposlanstvo Češke republike)
Radnička cesta 47/VI
(v administrativní budově zvané "ROMEO a JULIE" v prostorách umístěných v 6. patře)
10 000 Zagreb
Republika Hrvatska
velvyslanec: RNDr. Martin KOŠATKA, CSc.
tel.: +385 1 6177 246, +385 1 6192 105, +385 1 6192 112
fax ZÚ: 00385 1 6176 630
fax KÚ: 00385 1 6177 239
konzulární pohotovost-mobil: +385 91 612 1533
e-mail: zagreb@embassy.mzv.cz
web: www.mzv.cz/zagreb
provozní hodiny úřadu: pondělí - pátek: 7:45 - 16:15 hod.>
úřední hodiny pro veřejnost: pondělí - pátek: 9:00 - 12:00 hod.
Konzulární jednatelství Split (Sezonski konzulat Republike Češke u HR)
Obala H.N.P. 5/III (Riva)
21 000 Split
Republika Hrvatska
telefon: +385 21 344 866
fax: 00385 21 344 866
e-mail: kj-split@mail.inet.hr
konzulární pohotovost-mobil (nepřetržitá služba 24 hod. denně): +385 91 612 1660
doba činnosti: 15.6. - 30.9.
provozní hodiny úřadu: pondělí - pátek: 9:00 - 12:00 hod.
působnost úřadu: celé území Dalmácie (tj. od města Karlobag na jih)
Konzulární jednatelství Rijeka (Sezonski konzulat Republike Češke u HR)
Trg 128. brigade Hrvatske vojske 4
51 000 Rijeka
Republika Hrvatska
telefon: +385 51 212 515
fax: 00385 51 212 515
konzulární pohotovost-mobil (nepřetržitá služba 24 hod. denně): +385 91 612 1560
e-mail: kj-rijeka@mail.inet.hr
doba činnosti: 15.6. - 30.9.
provozní hodiny úřadu: pondělí - pátek: 9:00 - 12:00 hod.
Na konzuláty se lze obrátit v případě nepředvídaných událostí, jako je například ztráta cestovních dokladů, krádež, nehoda, úmrtí a podobně.
Tísňové situace
Dopravní nehoda
viz Informace pro motoristy - Pomoc na silnicích
Ztráta nebo krádež cestovního dokladu
oznámit ztrátu/krádež cestovního dokladu na nejbližší policejní stanici, která vystaví potvrzení o ztrátě/krádeži (Potvrda o gubitku/krađi) - !!!! nelze použít k přechodu hranice !!!!
kontaktovat Velvyslanectví České republiky v Záhřebu, případně konzulární jednatelství ve Splitu či v Rijece, které vystaví náhradní cestovní doklad k cestě do ČR (k jeho vydání jsou třeba 2 fotografie pasového formátu).
Zranění
zavolat první pomoc linku 194 (hitna pomoć) nebo jednotnou tísňovou linku 112
podrobnější informace v části Lékařská pomoc.
Úmrtí
zavolat policii na linku 192 nebo tísňovou linku 112, které následně kontaktují lékaře.
Pátrání a zachraňování
v případě neštěstí na pevnině nebo na moři volat tísňovou linku 112 nebo 155 (Národní centrála pro pátrání a záchranu - Nacionalna središnjica za spašavanje i traganje na moru).
Požár
při zjištění požáru ohlásit na linku 193 (hasiči - vatrogasci ) nebo na tísňovou linku 112
informovat o požáru lidi v okolí
do příjezdu hasičů se pokusit požár uhasit, ale neuvádět přitom v nebezpečí sebe ani ostatní
zaparkovaná auta nesmí překážet požárním vozům na přístupových cestách a v přístupu k hydrantům
Doporučujeme ve všech nouzových situacích volat integrované nouzové číslo 112 (i z českých mobilních telefonů se volí přímo bez jakékoliv předvolby) !!!
Turistické informace
Chorvatské turistické sdružení (Hrvatska turistička zajednica) je státní organizace zajišťující propagaci Chorvatska jako cílové země pro turistiku. Jejím dalším úkolem je poskytovat informační servis pro turisty při plánování cesty stejně, jako během jejich pobytu v Chorvatsku. Jeho hlavní úřad je v Záhřebu. Zastoupení má v řadě zemí, m.j. i v České republice, kde dostane zájemce požadované informace a zdarma propagační prospekty, které mu pomohou v rozhodování o místě pobytu i cestě do vybraného letoviska. V Chorvatsku existuje rozsáhlá síť informačních středisek místních a regionálních turistických sdružení. Prakticky v každém letovisku tak najde turista informační kancelář, jejíž pracovníci poskytují informace o daném místě či regionu, např. přehled kulturních pamětihodností, přírodního bohatství, folklorních událostí, zábavních a kulturních akcí, otvírací doby památek, obchodů a provozoven služeb, vstupné, ceny různých služeb a sportovních aktivit, možnosti výletů z daného místa, dopravní informace, lokální jízdní řády autobusových, vlakových a lodních linek apod.
Chorvatské turistické sdružení - www.chorvatsko.hr
Chorvatské turistické sdružení v Praze - www.htz, adresa: Praha 1, Krakovská 25.
Regionální a místní turistická sdružení (na pobřeží, ostrovech a v přilehlém vnitrozemí) - internetové adresy jsou uvedeny v části: Odkazy
Některé užitečné informace
Elektrický proud na celém území Chorvatska: 220 V, 50 Hz
Voda v celé chorvatské vodovodní síti je pitná.
Úřady a veřejné služby mají pracovní dobu od pondělí do pátku od 8.00 do 16.00 hod.
Rozhlasové vysílání v češtině
Podle informace Českého rozhlasu nebude Radiožurnál v sezóně 2010 vysílat pro české turisty na chorvatském Jadranu. Na základě dohody s HRT (Hrvatska radiotelevizija) zůstanou zachovány zprávy Radiožurnálu na programu HR2, tedy celoplošně po celém Chorvatsku. Letos je přebírá od pondělí 28. června, denně ve 13.00 a ve 21:00 hod.
Informace: www.hrt.hr
Zákaz kouření
Chorvatsko se připojilo k mnoha evropským zemím, které se rozhodly značně omezit kouření ve veřejných prostorách.
Od listopadu 2008 platí v Chorvatsku zákaz kouření na veřejných místech - ve zdravotnických zařízeních, školách, sportovních, kulturních a uměleckých zařízeních, na nádražích, zastávkách a dalších veřejných místech.
Od května 2009 přišel na řadu i zákaz kouření v barech, restauracích, kavárnách a klubech. Kouření je nyní možné pouze na venkovních zahrádkách a otevřených terasách. Ve vnitřních prostorách je povoleno jen velmi omezeně (viz aktualita: V Chorvatsku začal platit zákaz kouření i v kavárnách a barech).
Pokuta za porušení zákazu je pro kuřáka 1 000 kun!
Lékařská pomoc
Vstupem Chorvatska do EU od 1. 7. 2013 mají čeští pojištěnci při přechodném pobytu v Chorvatsku nárok na nezbytnou zdravotní péči podle chorvatského práva a na účet své české zdravotní pojišťovny, a to ve smluvních zdravotnických zařízeních a po předložení Evropského průkazu zdravotního pojištění, příp. Potvrzení dočasně nahrazujícího Evropský průkaz. Tento nárok se vztahuje na všechny věcné dávky, jejichž poskytnutí je z lékařského hlediska nezbytné. Nezbytná zdravotní péče musí být poskytnuta v takovém rozsahu, abyste se pojištěnec nemusel vracet dříve, než původně zamýšlel. Se souhlasem své české zdravotní pojišťovny může během pobytu v Chorvatsku čerpat i zdravotní péči nad rámec péče nezbytné.
Pokud český pojištěnec potřebuje během svého přechodného pobytu v Chorvatsku určitou specifickou péči spojenou s léčbou chronické nemoci, např. dialýzu, kyslíkovou terapii, chemoterapii, apod., pak již nepotřebuje k čerpání této péče předchozí svolení své zdravotní pojišťovny. Tato péče bude poskytnuta pouze na základě Evropského průkazu zdravotního pojištění. Doporučuje se však i přesto tento druh ošetření se zdravotnickým zařízením před odcestováním předjednat, např. kvůli volné kapacitě.
Nárok na výpomocnou úhradu zdravotní péče na základě práva EU lze v Chorvatsku uplatnit pouze u smluvních lékařů Chorvatského ústavu zdravotního pojištění (Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje - HZZO). Smluvní lékaři a lékárny Zavodu jsou prakticky v každé větší vesnici (90% lékařů v Chorvatsku je smluvních) a mají to vždy vyznačeno na cedulce (Ugovorna zdravstvena ustanova či Ugovorni lječnik privatne praxe, Ugovorni zdravstveni djelatnik apod. Podstatné je slovo "ugovorni". Všechna zdravotní střediska (Dom zdravlja) a všechny nemocnice (Bolnica) jsou smluvní. Zdravotní středisko je v každém větším sídle. V případě potřeby stomatologického ošetření je situace jiná, protože většina zubařů v Chorvatsku je soukromá a platí se u nich za výkony v hotovosti. Smluvního stomatologa pro poskytnutí nezbytné péče bez toho, aby se musela hotově uhradit, lze vždy najít ve zdravotních středisku (Dom zdravlja).
Při ambulantním ošetření stačí ve smluvním zdravotnickém zařízení předložit Evropský průkaz zdravotního pojištění a přepsat jeho údaje do tzv. Prohlášení (Izjava). Další možností je předložit kopii a nic se pak nemusí vyplňovat. Kdo nemá Evropský průkaz zdravotního pojištění, musí zaplatit ošetření v hotovosti. Pokud lékař předepíše recept, je třeba léky vyzvednout v lékárně (ljekarna, apoteka) označené jako "smluvní", jinak pojištěnec musí platit léky v hotovosti. Smluvní lékárny jsou stejně jako lékaři označeni cedulkou, na níž je napsáno "Ugovorni".
Jestliže je onemocnění natolik závažné, že vyžaduje nemocniční péči, obdrží pojištěnec od lékaře příslušné doporučení k hospitalizaci. V naléhavých případech ho budou ochotni ošetřit i přímo v nemocnici, předloží-li Evropský průkaz zdravotního pojištění. Pokud nemá u sebe Evropský průkaz ani Potvrzení dočasně nahrazující Evropský průkaz, je v jeho zájmu, aby bylo Potvrzení dočasně nahrazující Evropský průkaz zdravotního pojištění do Chorvatska dodatečně doručeno. Za tímto účelem musí informovat nemocniční personál o tom, u které české zdravotní pojišťovny je pojištěn a požádat jej ať se do ČR obrátí se žádostí o jeho dodatečné zaslání (nejlépe prostřednictvím pobočky Chorvatského ústavu zdravotního pojištění -HZZO), popřípadě si zařídit jeho dodatečné zaslání do Chorvatska sám.
Na základě práva EU vstupuje občan ČR (pojištěnec) do režimu platného pro chorvatské pojištěnce. Z toho vyplývá i nutnost platit spoluúčast ve stejné výši jako místní pojištěnci. Jestliže tedy uplatňuje nárok na zdravotní péči musí počítat s těmito podmínkami:
Bez spoluúčasti:
Pohotovostní služba, dialýza,léčení maligních onemocnění, lékařská péče pro děti do 18 let bez spoluúčasti
Primární lékařská péče (vč. diagnostického laboratorního vyšetření), předepsání léku 10 HRK
Léky typu A - modrý předpis: 0 HRK + 10 HRK za předpis
Léky typu B - červený předpis: procento z ceny léky + 10 HRK za předpis
Lékař je povinen sdělit, který typ léku předepisuje.
Spoluúčast za další druhy lékařské péče 20 %, minimálně však:
Ambulantní péče, jednodenní chirurgický zákrok, rehabilitace - 25 HRK
Hospitalizace - 100 HRK /den
Některé léky, stomatologická zdravotní péče v mobilní a fixní protetice u osob od 18 do 65 let - 1000 HRK, u osob nad 65 let - 500 HRK
Maximální finanční spoluúčast na každé faktuře - 3000 HRK.
Pokud občan ČR (pojištěnec) obdrží péči na základě platného Evropského průkazu zdravotního pojištění smluvním poskytovatele, uhradí za něj náklady (kromě spoluúčasti) Chorvatský ústav zdravotního pojištění (HZZO).
Pokud by se pojištěnec nedomohl ošetření výše uvedeným způsobem a musel by si péči uhradit v hotovosti, je třeba, aby si nechal vystavit a potvrdit účty, z nichž vyplývá, kolik byl nucen zaplatit za poskytnutá plnění. S těmito účty se po návratu do ČR obrátí na svou českou zdravotní pojišťovnu, která mu refunduje vzniklé náklady do výše, odpovídající cenám ve veřejném chorvatském systému. Tato částka bude zpravidla nižší než částka, kterou musel v Chorvatsku uhradit.
A ještě důležité upozornění: právo EU ani bilaterální smlouva nekryje transport zpět na území ČR, ani nutnou spoluúčast. Tyto náklady česká zdravotní pojišťovna v žádném případě neuhradí. Z těchto důvodů se doporučuje uzavřít před odjezdem do Chorvatska smluvní cestovní připojištění.
Informace:
Centrum mezistátních úhrad - Chorvatsko: www.cmu.cz
Chorvatský úřad zdravotního pojištění (Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje, HZZO): www.hzzo.hr
Lékárny jsou v celém Chorvatsku otevřeny v pracovní dny od 8.00 do 19.00 hod., v sobotu jen do 14.00 hod. Ve větších místech jsou pohotovostní lékárny, které jsou otevřeny nepřetržitě. Jsou označeny zeleným křížem s ovinutým hadem.
Pojištění
Před se cestou do zahraničí se doporučuje pojistit se u některé z mnohých českých pojišťoven, a to pro případ onemocnění nebo úrazu, ztráty zavazadel, autohavárie nebo pro jiné případy okamžité nouze. Záleží samozřejmě na typu plánované dovolené, uvažovaných sportovních aktivitách a výběru dopravního prostředku, který turista použije k cestě na Jadran, a podle toho volit druh i rozsah pojištění. Pojišťovny jsou také v nabídce pojištění různě zaměřeny a liší se výší pojistného a výší pojistného plnění.
Pro příklad uvádíme nejčastější nabídku pojištění pro cesty do zahraničí:
Základním typem je cestovní zdravotní pojištění - kryje obvykle nutnou a neodkladnou léčbu náhlých onemocnění či úrazů, jednoduché ošetření zubů a případný převoz do ČR (pozor jen do určité výše plnění - např. 1500000 Kč, jednotlivé pojišťovny se liší, možno sjednat i vyšší částku).
Úrazové pojištění - na riziko smrti a trvalé invalidity následkem úrazu (opět se každá část liší výší pojistného plnění - např. 100000 Kč a 300000 Kč).
Pojištění zavazadel - kryje škody způsobené odcizením zavazadla a škody způsobené živelnou událostí (např. do 10000 Kč).
Pojištění odpovědnosti - kryje škody způsobení třetím osobám na věcech i zdraví (opět různé limity plnění).
Pojištění storna zájezdu - kryje náklady spojené se zrušením zájezdu ze strany pojištěného, a to do výše cca 80% stornopoplatků, které požaduje cestovní kanceláří v případě zrušení zájezdu.