Elektromobilem do Chorvatska poslední část cesty
Konečně jsme projeli Rakouskem. Vídeň, Gratz, low emissions zóny kde jedeme 80-110 km/h, fronty a celkově cestu Rakouskem moc nemusím.
Ale teď už malinké malebné Slovinsko, hned za hranicemi zastavujeme na IONITY, stojanů je tam dost a zatím jsou téměř vždy prázdné. Nabíjíme teď spíš víc, někam kolem 98 % stavu nabití. V Chorvatsku totiž není tolik rychlých nabíječek, takže jistota je jistota.
Slovinskem projedeme za necelou hodinu a jediné co je na této části cesty otravné jsou hranice s Chorvatskem. Tam nikdy netušíte, jestli projedete hladce nebo se vytrápíte 2-3 h čekáním, až úředník pokývne hlavou a vpustí vás do země zaslíbené. Tenhle problém, díky bohu, příští sezónu zmizí z důvodu vstoupení do Schengenu. Slovinsko je opravdu krátký přejezd do dlouhého Vinnetouovského Chorvatska. Z Mariboru do Splitu je to cca 500 km, takže nabíjet budeme v Chorvatsku pro jistotu dvakrát. Konkrétně zase na IONITY v Karlovaci. Chápu, že to tu vypadá jako reklama na IONITY, ale opravdu není! Jenom skvěle funguje a nabíjí nejrychleji. Nicméně pro ty, kteří nechtějí zajíždět ke Karlovaci kvůli IONITY a nevadí jim delší čekání u 50-75 kW/h nabíječek, tak u každé čerpací stanice v Chorvatsku bývají už jedna-dvě tyto nabíječky. Nabít se tam dá v klidu, ale já vždy volím rychlost. Tak půlku jich v Chorvatsku provozuje MOL, takže pokud máte aplikaci MOL Plugee z ČR, tak to máte i za levno.
Já jedu do Karlovace na IONITY. Tam dobíjím pár % a jedu směr Split. Do splitu je to zhruba 350km. Takže se ještě nad Splitem, pro jistotu, přikrčím na 50ce na pár minut.
V klidu vjíždíme do přístavu ve Splitu, zvládlo se to. Dokonce úplně bez křečí. Člověk díky elektromobilu trošinku zpomalí a častěji zastaví. Z té honičky, kterou jsme z toho dělávali se stane příjemná cesta. Je to cesta klidná, tichá, levná a bez přímé uhlíkové stopy vozidla.
Když dokážou do Chorvatska dojet Švédové, Fini a Dánové, proč ne my?
Tahle cesta už opravdu není téměř žádným kompromisem. Ostatně za to mluví jejich neskutečně rychle přibývající množství na této cestě. Jsem za to rád.
V posledním článku probereme náklady na cestu, časovou „neúsporu“ a porovnáme se starým dobrým spalovákem.