Supermelouny

Vašek Ravlyk, 17.8.2009 přečteno: 3131x

Letošní rok svědčí chorvatským melounům :-) daří se jim opravdu výborně a krupobití jim ublížilo jen minimálně. V dolině Neretvy se urodily melouny o váze do 25 kilogramů. Nejde o geneticky modifikované potraviny, ani obry, kteří vyrostli na umělých hnojivech nebo kristalonu. Vývoj v oblasti melounářství jde ale opačným směrem. Chorvatští odborníci teď pracují nikoli na co největších melounech, ale co nejmenších – tzv. jednoosobových - o váze do dvou kilogramů. Takové melouny se prý lépe jí, mají tenčí kůru a zbude po nich méně odpadu. Chorvatští farmáři z doliny Neretvy pěstují melouny na ploše dvou set hektarů a zatím jich sklidili osm tisíc tun. Výnos z hektaru je ale nižší než například v Maďarsku – je to tím, že melouny zalévané poloslanou nebo slanou vodou z ústí Neretvy nerostou tak rychle, za to prý mají díky mořské vodě spoustu léčivých vlastností. Pro nás – konečné uživatele melounů – je příjemné i to, že se prodávají za cenu od jedné kuny. Pěstitelé ale na tyto ceny žehrají.
Chorvatská armáda musí také šetřit. Vláda už zavedla mimořádné krizové daně, které musí platit i důchodci, a hledá úspory kde se dá, aby se vyhnula nutnosti požádat o půjčku Mezinárodní měnový fond. Armáda proto neutratí tolik peněz za zapalovače Zippo, jak si původně plánovala. Legendární zapalovače měli dostat všichni příslušníci zahraničních mírových misí – například v Afghánistánu. Místo několika tisíc jich ale armáda koupí jen 400. Vojáci mají zippáky v oblibě už dlouho – jsou totiž spolehlivé, nezamrzají, hoří i ve větru a dá se nimi například: ohřát konzerva, osvětlit místnost nebo roztavit kov.
Připomeňme, že první zapalovač Zippo vyrobila v roce 1933 firma Zippo v Bradfordu a vymyslel ho jistý George Blaisdell, kterého prý inspirovala krabička australských cigaret. Celosvětovou popularitu si tyto zapalovače získaly za druhé světové války, kdy je do Evropy přivezli američtí vojáci.
Téměř o polovinu klesl v Chorvatsku prodej aut oproti minulému roku. Obyčejní lidé začali šetřit, ale bohatí dál rozhazují plnými hrstmi. O pět set procent vzrostl prodej vozů značky Ferrari. Loni se neprodal ani jeden, zato letos už pět, a to ještě zdaleka není konec roku. Kupce nejdražšího vozu Ferrari California neodradila ani zvýšená daň z luxuxu, kterou prosadila vláda. Ferrari se prodávalo za 350 tisíc kuna, což je asi milion čtyři sta tisíc korun – teď musí kupující zaplatit jednorázovou daň 177 tisíc kuna a aby toho nebylo málo, doplatí navíc 63 procent hodnoty vozu. Ferarri ho tak letos vyjde na více než dvojnásobek původní ceny. Možná, že by trošku ulevilo šrotovné, ale o tom se tady ani neuvažuje, protože chorvatská státní pokladna je úplně prázdná.
Kde ale prázdná není, naši sociální experti zaseknou sekeru letos a příští rok ještě víc, nevím kdy pochopěj, že utrácet se musí jenom tolik, kolik mám a ne víc, tak čau a u moře na Brači ahoj V :-)

Superjachta v Dubrovníku !!

Vašek Ravlyk, 10.8.2009 přečteno: 4862x

Kdo z Vás se teď zastaví v Dubrovníku uvidí neobvyklou jachtu, která kotví ve starém přístavu.Jde o superjachtu ruského miliardáře Andreje Mělničenka. Vypadá jako by šlo o rekvizitu ze science-fiction filmu, ale je opravdová. Pohání ji dva motory MAN o síle 12 tisíc koní. Její příď je ostrá jako čepel – to aby jachta mohla prorazit arktický led. 199-ti metrový kolos má také v zadní části vlastní kotviště rychlých člunů. Na palubě jsou dva bazény, jeden heliport pro vrtulníky, sto reproduktorů a 15 plazmových televizí, které vypadají jako zrcadla. Na takové lodi už by se dal uspořádat slušný večírek. Miliardář Mělničenko měl na konstruktéry hodně požadavků - hlavní zněl, aby jeho jachta byla delší než loď jiného ruského miliardáře – Romana Abramoviče. A to se mu povedlo. Jachta je dlouhá 119 metrů a jmenuje se jednoduše A – podle prvního písmene jména Mělničenkovy manželky – srbské modelky Aleksandry Nikolićové.
Ceny pohonných hmot zůstávají bez dramatických výkyvů
U největšího chorvatského výrobce a prodejce – u firmy INA – koupíte litr benzínu EUROSUPER 95 za 7,44 a EURODIZEL za 6,67.
Na Jadranu bude zítra převážně pěkné, slunečné počasí s teplotami od 30 stupňů na Istrii do 31 v Dubrovníku. Slunce si užijete zejména v dopoledních hodinách. Odpoledne přijde mírná oblačnost a na severním Jadranu jsou možné i bouřky.
Teplota moře se pohybuje od 23 do 26 stupňů.
Mějte se a čauec Vasa

Nový trajekt Biokovo :-)

Vašek Ravlyk, 9.8.2009 přečteno: 4936x

Tak nám na ostrov jezdí další novej trajekt a flotila Jadrolinije je zase bohatší o jedno zcela nové plavidlo. Trajekt "Biokovo", který se od 23. července plaví na lince ze Splitu do Supetaru na ostrově Brači, byl vyroben v loděnicích ve Splitu a stál 9,75 milionů euro.
V posledních letech flotila tohoto největšího chorvatského přepravce značně omládla a nyní patří k nejmladším na světě. Jen za pět let přibylo do její rodiny jedenáct nových trajektů, z nichž sedm bylo vyrobeno v Chorvatsku (kromě "Biokova" ještě "Cres", "Supetar, "Sveti Krševan", "Marjan", "Hrvat" a "Juraj Dalmatinac") a další se ve splitské loděnici dokončuje.
Trajekt "Biokovo" má kapacitu 1200 cestujících a 138 vozidel, délku 87,60 m a šířku 17,50 m. Cestující jistě ocení klimatizovaný salón pro 800 cestujících a další moderní vymoženosti, jako jsou např. eskalátory z podpalubí a další. Pokud jde o technické parametry, má čtyři dieselové motora po 537 kW a rychlost 13 uzlů.
Trajektová linka Split - Supetar je druhou nejfrekventovanější linkou v počtu přepravených cestujících na chorvatském Jadranu (první místo již tradičně patří lince Zadar - Preko). V loňském roce bylo na této lince převezeno 1,3 milionu cestujících. Celkem bylo trajekty a loděmi přepraveno 11,9 milionu osob a 2,91 milionu vozidel.
Přeju krásný svězení a nezapomeňte na kapučíno a pelinkovač ze zelený flašky :-) čauec Vasa