
Letiště ve Splitu
už nestačí a tak se v Kašteli bude stavět a letiště bude rozšířeno.Jak ukázal vývoj v posledních letech, nestačí terminál letiště Split - Kaštela 20 km severně z centra Splitu nárůstu cestujících. Za letošních devět měsíců prošlo letištěm 1 420 427 cestujících, což je téměř stejný počet, jaký se loni uskutečnil za celý rok. Je tedy reálný předpoklad, že za celý letošní tok to bude přibližně 1 570 000 cestujících při průměrném letošním nárůstu o 11 procent. V srpnu zaznamenalo letiště dokonce svůj historický měsíční rekord ? téměř 345 000 cestujících. Na zvýšení se podepsal i vstup Chorvatska do Evropské unie ? vzrostly zejména počty turistů z Velké Británie, Švédska a Francie a naopak poklesly počty turistů z Ruska a Ukrajiny.
Je tedy celkem přirozený, že starý terminál letiště už nestačí. Projekt jeho rozšíření je již schválen příslušnými úřady a je vypracována veškerá dokumentace. V současné době čeká na územní rozhodnutí a po něm bude následovat výběrové řízení na dodavatele prací.
Investice, která má hodnotu 60 milionů euro, bude znamenat rozšíření uzavřené plochy letiště o 34 500 metrů čtverečných, čímž se kapacita letiště zvýší na 2 miliony cestujících ročně a plocha vzroste na 102 hektarů. Současně s tímto rozšířením bude terminál přizpůsoben schengenským předpisům pro činnost hraničního přechodu (včetně automatického třídění zavazadel).
Na financování projektu se budou podílet i finanční prostředky z fondů Evropské unie.
Předpokládá se, že stavební práce na rozšíření terminálu by měly být zahájeny po letní sezóně roku 2014.
Zdroj informací:
Slobodna Dalmacija: www.slobodnadalmacija.hr

Aquaparky v Chorvatsku
Mezi letoviskem Novigrad a vnitrozemských městečkem Buje v severní části Istrie, u vesnice Brtonigla se v současné době buduje nový velký aquapark Istralandia. Bude se rozkládat na 8 hektarech plochy. Nebude jediným novým aquaparkem v Istrii ? staví se další, a to Aquacolors u Poreče. Oba budou dány do provozu do začátku sezóny v příštím roce. Mimo Istrii přivítá v příštím roce první návštěvníky také nový aquapark Dalmacija u Dugopolje ve střední Dalmácie, kousek od Splitu na dálnici A1.
Aquapark Istralandia se začal stavět letos v dubnu a s jeho otevření se počítá 1. června 2014. Nachází se na atraktivní a dopravně velmi výhodné lokalitě na dálnici A9 ,tzv. Istrijském ypsilonu. Vodní park s rozlohou 5 000 m2 vodních ploch se 7 000 m3 vody bude využívat vodu z podzemních studní, která bude podle potřeby doplňována z vodovodní sítě. Mimo jiné tu bude v provozu bazén v rozloze 2 500 m2 s vlnobitím, který bude největší svého druhu v Evropě. Samozřejmě se počítá i s dalšími bazény pro děti i dospělé. Dvacet adrenalinových toboganů bude dosahovat celkové délky 1,5 km. Pro zábavné programy nejrůznějšího zaměření, včetně koncertů a představení, se postaví letní scéna ? amfiteátr. Gastronomická zařízení, včetně restaurace s 500 místy a barem, budou soustředěna v centrální budově, obchody a kavárny ve vstupní budově. Porečská firma Istrakop, která je investorem celého projektu, počítá přibližně se 100 000 návštěvníky ročně. Jedná se o investici v hodně 10 milionů eur.Takže se máme na co těšit a příští sezónu se ukažte. V
Na kole až na Sveti Jure
3.10. 2013 jsme neměli na ostrově do čeho píchnout a tak jsme s Helčou zabalili pár věcí a v 11 sedli na trajekt.Já s kolem a přejeli do Makarský.Kolo, letitej duralovej Rock Machine ale pořád šlape :-) Helča s taškou a plavkama, protože se hodlala rekreovat na pláži.Speciální příprava žádná až na moje standartní ranní běhání a kolo v novohradských lesích, byť kapku ve větších dávkách.Dva bidony, teplejší oblečení v baglu a s chutí na slušnej zážitek.Dole v Makarský bylo 24 , nahoře na Jurovi 10.
Vyrazil jsem z rivy směrem na Dubrovník a na konci Makarský vlevo na Vrgorac. Zrovna opravovali silnici a tak jsem až k bráně do parku šlapal buďto po krajnici nebo horkým asfaltu, nic moc ale šlo to dobře.Po zaplacení 20 kuna jsem vjel do nacionalného parku Biokovo o pokračoval borovicovým lesem nahoru a nahoru. Docela vopruz ale kondička byla dobrá, kolo drželo, v lese nefoukalo a tak jsem držel stabilní rychlost kolem 12-14 kiláků za hodinu.zastávky jenom na focení, traťovka a pití všechno na kole.Vrata do Biokova v 1000 m n.m.to je restauračka s možností půjčit koně za 200 kuna na hoďku a zahrát si na Vinnetoua. Já pokračoval na další zlom, kterej je ve 12 stovkách s užasnými panorámaty na Brač, Hvar a další.Nájezd na náhorní planinu přinesl severovýchodní vítr a nutnej neprofuk.Trvalý stoupání bylo monotónní ale šlo to stále dobře, vzadu jsem točil 27 a nohy pořád fungovaly. Finální stoupání na vrchol je docela dlouhý, serpetiny na kopci bez konce a vegetace ala Sněžka .. ale cíl na dohled.Nahoře křičeli chlapi co natírali konstrukci Giro, Girocož mě potěšilo :-) a protože byla cesta do parku otevřená jenom z Vrgoracu potkal jsem po celý cestě jenom minimum aut a turistů což jsem kvitoval s povděkem.Pohled na dálnici schovanou na druhý straně hor je úchvatnej a silnička kroutící se pod Vámi taky.Nahoře lehce zacukrovat, vrcholová fotka z mobilu a zpátky do civilizace.Na kecy o hořících špalkách zapomeňte je to pohoda, jenom to moc nepouštět a kochat se a kochat.Koně na planinách, úžasná vegetace a naprostá divočina stojí za to.Příjezd do Makarský do tý tlačenice nepříjemnej ale bez lidí to holt nejde.A něco dat, celková délka do kopce 31 km, z brány do parku měřených a značených 23 po každým kilometru, převýšení 1762 metrů, šlapal jsem to přes tři hodiny a nahoře jsem viděl kapku " rozmazaně " no prostě jsem si ji asi lehce vyšil :-) ale stálo to za to,určo si někdy zase zopáknu.Celkový dojem jedna ale na běžnou vyjížďku s maminkou to moc není.Trajektem zpátky a večer lehce oslavit u Jurici s nutností doplnění hladiny Karlovačka.A to už je všechno, mějte se hezky a někdy ahoj V.