Tunel Svatý Ilja
Tunel "Sveti Ilija" v pohoří Biokovo, kterej představuje současnou absulutně největší infrastrukturní stavbu v Chorvatsku, byl koncem ledna proražen. V budoucnu se má stát spojnicí mezi dalmatským vnitrozemím za pohořím Biokovo a Makarskou riviéru, respektive mezi dálnicí Záhřeb Split Ploče a Jadranskou magistrálou.
Na fotce v úvodu vidíte na úpatí skály staveniště tunelu kousek o letoviska Promajna, fotka je ale kapku starší.
Tunel je dlouhej 4250 metrů je vedený víc než 1300 metrů pod vrcholem hory Sv. Ilija, ten má sám 1642 m, takže víc než Sněžka. Jeho šířka činí 11 metrů a vozovka s dvěma jízdními pruhy bude široká 7,7 metru. Na přímořské straně ústí u Bastu nad letoviskem Baška Voda. Pro hlavní a pomocný tubus muselo být přemístěno 460 tisíc m3 materiálu. Pro stavbaře představovala ražba tunelu vzhledem k vysoké vrstvě nadloží a ke krasovému typu horniny mimořádně obtížný úkol. Nyní by měly pokračovat další stavební práce v tunelu na jeho vyčištění, úpravách a zabezpečení.
Proražení tunelu je sice velký úspěch, ale tím optimistický zprávy končej. Nejsou prachy na jeho dokončení, natož na výstavbu přístupových silnic. Pro vlastní tunel financovaný ze státního rozpočtu je v tomto roce vyčleněno pouze 16 milionů kun a v dalších dvou letech se už s touto investicí nepočítá vůbec. Výstavbu přístupových cest má zajistit Splitsko-dalmatská župa, ale ani ta ve svém už tak zeštíhleném rozpočtu finanční prostředky nemá. Pokud se tedy nepodaří vládě a splitským orgánům zajistit další peníze na dokončení celého projektu, nebude silnice dlouhá 10 km včetně tunelu z dálničního exitu Zagvozd do Bašky Vody v provozu dříve než v roce 2013.
Jisté však je, že politici udělaj pro dobro věci maximum, protože stavba má ekonomicky neprosto mimořádnej význam jak pro cestovní ruch, tak i pro další rozvoj této části Dalmatského Záhoří a pro nás by to byla šance, jak se na případný cestě ze Splitu do Makarský vyhnout kličkovaný podél pobřeží.
Tak snad ty prašule někde seženou. Hezkej víkend přeje Vašek