Letecká záchranná služba v Chorvatsku
Během velikonočního víkendu začíná v Chorvatsku standartně fungovat vrtulníková záchranná služba.
HHMS / Helikopterska hitna medicinska služba / bude mít čtyři základny - ve Splitu, Rijece, Záhřebu a Osijeku - a celá dohoda, která by byla uzavřena s poskytovateli služeb vrtulníků, kterým je Zahřebský letecký závod, na tři roky, se odhaduje zhruba na 18 milionů eur bez DPH.
HHMS bude k dispozici 24 hodin sedm dní v týdnu a odhad nákladů byl proveden na základě 4500 letových hodin. Odhad nákladů HHMS pro region Rijeka 7 milionu EUR, pro Split 8 milionů EUR, pro Záhřeb 0,4 milionů EUR a Osijek 2,6 milionů EUR. Vybraný uchazeč poskytne vhodné vrtulníky v souladu s technickou specifikací vhodné pro HHMS a letovou posádku nebo piloty. Ministerstvo zase poskytne zdravotnický personál, lékaře, zdravotnické techniky a zdravotní sestry.
HHMS, stejně jako ve většině členských států EU, se pro každodenní provoz doporučuje tříčlenná posádka složená z jednoho pilota, zdravotnického technika a pohotovostního lékaře. Lékař bude mít dvojí roli , na jedné straně bude pomáhat lékaři na pohotovosti nebo podle potřeby během letu, ale bude také pomáhat pilotovi během letu jako člen technik HHMS-člen posádky. Vybraný operátor HHMS bude mít povinnost vyškolit zdravotnického technika pro tuto druhou roli. Pro noční provoz se doporučuje čtyřčlenná posádka složená ze dvou pilotů, zdravotnického technika a pohotovostního lékaře. Předmět zadávání zakázek bude rozdělen do skupin, takže jeden uchazeč bude schopen nabídnout jednu skupinu, základnu nebo všechny skupiny. V každém ze čtyř regionů bude zřízena základna na státním letišti s ubytováním pro posádku a hangárem vrtulníku, který zajišťuje linkovou údržbu. Základny jsou navrženy tak, aby poskytovaly rychlou reakci na tísňová volání, takže během dne musí být posádka ve vzduchu maximálně pět minut po zaznění alarmu. Během noci musí být posádka ve vzduchu do 15 minut po zaznění poplachu.
Ministerstvo bude platit fixní poplatek za provoz HHMS jednou měsíčně a variabilní poplatky se budou počítat také měsíčně za pracovní minutu letu vrtulníkem. Existují také pokuty, které by provozovatel zaplatil, kdyby například nedodržel lhůty během vzletu. O určení naléhavosti, tj. Použití HHMS, rozhodne lékař, který se nachází v jednotce lékařské zprávy číslo 194. Vrtulníky budou muset mít zdravotnické prostředky a vybavení , které nesmí být starší než dva roky. Budou tedy muset mít defibrilátor, transportní mechanický ventilátor, aspirátor, dva perfuzory (infuzní pumpa se stříkačkou) a nosítka. Vrtulník musí také poskytovat možnost přepravy inkubátorů pro bezpečnou přepravu novorozenců. Doporučená cestovní rychlost vrtulníku musí být alespoň 120 uzlů a schopnost letět alespoň 240 námořních mil plus rezervy.
V současné době v Chorvatsku zatím neexistovala specializovaná pohotovostní lékařská služba pro vrtulníky . Za posledních patnáct let bylo chorvatské letectvo hlavním partnerem při poskytování přepravních služeb vrtulníků. Občas, když nebyly k dispozici finanční prostředky HRZ, byly pro lety v nemocnicích použity vrtulníky MUP a vládní letadla. V roce 2015 založilo ministerstvo zdravotnictví HHMS na čtyři měsíce v oblasti Rijeky a Splitu v pilotním projektu, který byl primárně financován z půjčky od Mezinárodní banky pro obnovu a rozvoj. Projekt HHMS během turistické sezóny v Dubrovnicko-neretvanské župě byl zahájen v roce 2016 a byl organizován a financován místními orgány, ministerstvem vnitra a ministerstvem zdravotnictví. Mimochodem, týmy okresních ústavů pro urgentní medicínu v roce 2019 měly více než 770 000 intervencí.
Tímhle krokem se stává Chorvatsko další zemí EU se standartním leteckým provozem a my na ostrově Brač, máme plně vybavenou helikoptéru v případě potřeby k dispozici do 15 minut.Doufejme, že ji nikdo z nás nebude potřebovat. Hezké léto všem Vasa