Zima na Brači
Prodloužený zimní víkend na Brači byl lehce okořeněný sobotní orkánskou borou, která byla indukována východním prouděním. To shrnulo z náhorních planin studený vzduch a rychlost větru v kanálu před Makarskou dosáhla 200 km.h-1.Kontejnery s odpadem létali vzduchem, jako rackové a vlny v kanále dosahovaly 5 metrů.Prostě větřík jedna báseň.Ostrov to zvládnul, jako vždycky, trajekty v sobotu stály na úvazech a my všichni byli v konobách.Jinak všechno fungovalo na jedničku, koupání bylo mimo soboty dokonalé, všechno kvete, včely a čmeláci pilně pracujou na příští úrodě.
Nafta a benzín stojí od 9.65 do 10 kun, dálnice jezdí za mimosezónní ceny, takže pohoda. Opravili jsme teploměr vody, který brzičko rozchodíme na webu, při našem koupání bylo na pláži 14 stupňů.Dalmatino vařilo, takže lignje, srdele, lokardy, gavun všechno na jedničku, jenom Jurica s lanou museli vždycky přijet z pole, kde se sázely brambory.Apartmány přežily beze škod a těší se na Vás všechny a na léto.Fotkou se soboty se s vámi loučím, přejeme prima týden a ... V.
Dálniční známky a poplatky 2019
Před pár dny skončila platnost starých známek a máme tady rok 2019 s povinností platit poplatky za průjezd ať již formou papírových, či elektronických známek.
Kompletní přehled doporučuju dohledat na : https://www.tolls.eu/cs/
A pár slov nakonec k Německu.
Německo má jednu z nejhustších a nejlepších silničních sítí, ale průjezd osobních automobilů je zdarma, mýtné se platí až od 7,5 tuny hmotnosti. V poslední době se sice neustále debatuje o zavedení dálničních poplatků na německých dálnicích, ale v současné době se poplatky za průjezd osobních automobilů stále nevybírají.
Zdar všem V
Makarská
Jedním z cílů vašich výletů až budete v létě na penziónu je logicky Makarská spojená se Sumartinem trajektní linkou.Toto město s přístavem je střediskem cestovního ruchu na 60 km dlouhé Makarské riviéře, která se táhne na jih k osadě Gradac. Má přibližně stejný počet slunečných dnů jako Hvar, ale v zimě zde vane bóra v silných poryvech. Mezi hlavní hospodářské aktivity patří zemědělství, pěstování vinné révy, olivovníků, ovoce, potravinářský průmysl, námořní plavba, rybolov a cestovní ruch. Půlkruhové město leží na pobřeží pod strmými svahy pohoří Biokovo. Původní jádro města má středomořský vzhled, zatímco nová část se skládá z hotelů, restaurací a obchodů. 1,5 km dlouhá pláž v zátoce Donja Luka je obklopena parkem a borovými lesy na severozápadě. Zdravotní středisko Biokovka nabízí různé druhy terapií. Historie Makarské začala ve vesnici Makar 1 km od města nebo spíše v římské osadě Muccurum, která byla údajně srovnána se zemí Ostrogóty v r. 1548. Makarska byla pod nadvládou Neretvanů, následně bosenské rodiny Kotromanió, Turky, Benátčany a konečně Rakušany do r. 1918. Osada byla urbanizována Rakušany, kteří ji využívali k ukotvení svých lodí. První hotel byl postaven v r. 1914. Dnešní městské jádro se rozvinulo v 17. a 18.stol. okolo hlavního náměstí a farního kostela sv. Marko z 18. stol. Na náměstí stojí pomník spisovatele z období osvícení, františkánského mnicha (Andrija Kačič Miošié). Silniční okruh vede od pobřeží kolem poloostrova Sveti Petar. Nedaleko mysu Osejava jižně od přístavu stojí františkánský klášter z r. 1400, jehož současný vzhled pochází z r. 1614. Klášterní kostel má galerii. Muzeum »Měkkýšů« vystavuje rozsáhlou sbírku mořských škeblí (kolem 10 000 exponátů).
Přístav je vystaven jižním a jihozápadním větrům. Lodě mohou být uvázány u přístavního mola nebo v dlouhém přístavišti s hloubkou moře mezi 2 a 5 m. V západní části přístaviště leží přístavní klub se spouštěcí rampou a 3 tunovým výtahem. Ukotvení najdeme v zátoce Donja Luka, vystavené západním a severozápadním větrům. Takže v létě vyrazte, nudit se v Makarské rozhodně nebudete. V.