Dálniční známky 2016 - na cestě do Chorvatska
Máme tady rok 2016 a s tím nutnost dostat se k moři do Chorvatska. První zemí na cestě je nejčastěji Rakousko.
Ceny dálničních známek v Rakousku pro rok 2016
doba/hmotnost motocykly auto do 3,5t
10 denní 5,1 EUR 8,8 EUR
2 měsíční 12,9 EUR 25,7 EUR
Roční 34,1 EUR 85,7 EUR
Poté jsme ve Slovinsku
Ceny dálničních známek ve Slovinsku na rok 2016
doba motocykly auto do 3,5t a do 1,3m nad první nápr auto do 3,5t a přes 1,3m nad první nápr nad 3,5t
Týdenní 7,5 EUR 15 EUR 30 EUR mýtné
Měsíční - 30 EUR 60 EUR mýtné
6 měsíční 30 EUR - - mýtné
Roční 55 EUR 110 EUR 220 EUR mýtné
nebo můžeme přes Slovensko
Ceny dálničních známek na Slovensku pro rok 2016
doba/hmotnost do 3,5t přívěs O1 a O2 nad 3,5t
10 denní 10 EUR 10 EUR mýtné
Měsíční 14 EUR 14 EUR mýtné
Roční 50 EUR 50 EUR mýtné
a potom Maďarsko
Ceny dálničních známek v Maďarsku pro rok 2016
doba/hmotnost osobní automobily do 3,5t a 7 osob nákladní vozy do 3,5t, nebo nad 7 osob autobusy přívěsy pro nákladní vozy a autobusy
Týdenní 2 975 HUF 5 950 HUF 13 385 HUF 2 975 HUF
Měsíční 4 780 HUF 9 560 HUF 21 975 HUF 4 780 HUF
Roční 42 980 HUF 42 980 HUF 199 975 HUF 42 980 HUF
Týdenní známka má ale platnost 9 dní viz. průvodce pro řidiče (platnost končí o půlnoci na konci 10. dne). Týdenní známka pro motocykly za 1470 HUF
A konečně jsme v Chorvatsku, tady jak víte funguje systém mýtných bran, platit můžete hotově, kartou nebo pomocí elektronického předplatného ENC, které je nejvýhodnější.
Ceny dle projetého úseku
Platba v mýtných branách
Cena okolo 40 kun / 100 km
Více informací a ceník dle úseků HAC.hr
Takže se mějte a budeme se těšit na vaši návštěvu u nás na Brači :-))) Vašek
Abramovič u Dubrovníku
Jachta miliardáře, ruského magnáta a majitele londýnského fotbalového klubu Chelsea Romana Abramoviče se na Jadranu objevuje každý rok a kdekoli zakotví, budí velkou pozornost. Všichni kolemjdoucí a kolemjedoucí zastavují, fotografují a nevěřícně zírají na plavidlo jak z říše snů. A není divu!
Jachta "Eclipse", dlouhá 164 metrů, je v současné době druhou největší soukromou jachtou na světě. Prvenství před dvěma roky získala jachta "Azzam" o délce180 metrů, kterou vlastní šejk Khalifa bin Zayed Al Nahyan, prezident Spojených arabských emirátů a jeden z nejbohatších mužů planety.
Jachtu na zakázku vyrobila v roce 2009 hamburská loděnice Blohm + Voss a po všech úpravách stála údajně 1,2 miliardy dolarů, ale odhady se výrazně liší. Je vybavená vším, na co si člověk vzpomene. Důraz je kladen nejen na nevídaný luxus, ale i na bezpečnost. Plující pevnost má neprůstřelný trup a skla, detektory pohybu, silné lasery a miniponorku jako únikovou variantu pro případ útoku na loď. O provoz se stará 70 členů posádky. Je tu k dispozici 24 pokojů pro hosty, konferenční sál, sauny, bazény, taneční sál, dva helioporty, otevírací dok v trupu pro motorové čluny a skútry a spoustu dalších vymožeností.
Začátkem září "Eclipse" kotvila na moři před jihodalmatských Dubrovníkem.
A ještě pikantnost o tankování. Jachta Eclipse potřebovala doplnit pohonné hmoty. Tankování do zakotvené lodi proběhlo v dubrovnickém přístavu Gruž, na stání pod Mostem Dr. Franja Tudjmana. Celých čtyřicet hodin trvalo tankování 750 000 litrů pohonných hmot ze čtyřiceti objednaných cisteren. Takovému množství paliva odpovídal i účet na jeden milion eur. Tak to mu tedy opravdu nezávidím :-))) Vašek
Kategorizace pláží v Chorvatsku
Chorvatsko má se svými 1 185 ostrovy, ostrůvky a útesy po Norsku nejčlenitější pobřeží v Evropě. Celková délka pobřeží včetně ostrovů je 6 278 km, z toho pobřežní čára pevniny měří 1 880 km a pobřežní čára ostrovů činí 4 398 km. Na pobřeží a ostrovech je přibližně 900 pláží, ale podle odborníků by jich mohlo být minimálně dvojnásobek.
Orgány cestovního ruchu jsou si vědomy, že "slunce a moře" představují v současné době základní turistický produkt, které Chorvatsko nabízí svým návštěvníkům. Pro zvýšení konkurenceschopnosti je však nezbytné kontinuálně pracovat na jeho dalším rozvoji a pozvednout jej na vyšší úroveň.Na tomto základě byly pláže takto tematicky rozděleny:
pláže pro rodiny s malými dětmi (Family Beach),
urbánní promenádní pláže (Urban Beach),
pláže se zábavními programy pro mladé (Fun Beach),
romantické pláže (Romantic Beach),
pláže se sportovními a rekreačními programy (Sport Beach),
pláže pro surfaře (Surf Beach),
pláže pro potápěče (Diving Beach),
adrenalinové pláže (Adrenalin Beach),
nudistické pláže (Nude Beach),
pláže pro psy (Dog Friendly Beach),
party pláže (Party Beach),
ekopláže (Eco Beach),
pláže s kulturní nabídkou (Beaches for culture events),
hotelové pláže (Resort/Hotel Beach).
Předpokládá se, že jedna pláž může být upravena pro jedno či více tematických určení.
U jednotlivých tematických pláží je přesně uvedeno, jak má být pláž vybavena. Musí splňovat určité minimální technické podmínky, např. u pláže pro rodiny s dětmi: informační tabule, čistota moře a pláže, pitná voda, sprchy, sanitární objekty, převlékací kabiny, bóje vymezující prostor pro koupání, lehátka a slunečníky, záchranná služba, vybavení pro první pomoc, přístup na pláž přizpůsobený dětem, vyhrazený prostor pro pobyt dětí na pláži, upravený přístup pro kočárky a invalidní vozíky, WI-FI a prostor 8 m2 na osobu. Dále musí být pláž vybavena zláštními prvky, které podmiňují její tematické zařazení. V případě pláže pro rodiny s dětmi jsou to: minimálně dvě zábavní atrakce na moři (tobogány dětské adrenalinové parky ve vodě), minimálně dvě zábavní atrakce na pláži (skluzavky, dětské hřiště, umělé stěny na lezení), hračky pro děti, prostor pro péči o děti ve věku do 1 roku, parkoviště, protipožární systém, minimálně jeden pohostinský podnik (restaurace či bar), animační služba pro děti, možnost půjčení šlapadel nebo člunů a osoba kontrolující plážové služby.
Velký důraz se klade na dodržování únosné kapacity vzhledem k tomu, že se část návštěvníků stěžuje na nával na plážích, např. na plážích se zábavním obsahem pro mladé by prostor na osobu neměl být menší než 5 m2, na adrenalinové pláži 10 m2 a na romantické pláži 15 m2.
Dalším cílem na období od roku 2016 do 2020 je realizace Marketingového plánu promoce jadranských pláží a vytvoření značek charakterizujících jednotlivé tematické pláže a jejich propagace cílenému segmentu návštěvníků.
Ministerstvo cestovního ruchu finančně podpořilo vytvoření regionálních programů jednotlivých žup, které zahrnují katastry mořských pláží a regionální plány tematizace pláží. Tematizace pláží by měla být dokončena do roku 2020.
Regionální programy řízení a uspořádání mořských pláží zahrnuje pár oblastí a nás se týká oblast :
Splitsko-dalmatinska županija
Tak doufejme, že kategorizace a podpora rozvoje pláží na Jadranu příspěje k tomu aby s nám na nich lépe koupalo, leželo a domů jsme odjížděli spokojenější než dříve. Vašek