
Vrak u Visu
Moře kolem Visu je i dnes velmi atraktivním územím pro potápěče,většina z nás byla třeba na B17 ale tento objev všechno zase posunul dále. Potápěči se konečně minulého roku opět dočkali velkého nálezu.V hloubce 120 metrů objevila dvojice členů potápěčského klubu DragorSub pozůstatky italské pancéřové lodi "Palestro", která patřila jako jedna z nejmodernějších k chloubám italské flotily. Bitva u Visu se odehrála v roce 1866 mezi Rakouskem a Itálií.Zájemci si další detaily můžou dohledat :-))
Potápěči z Dragorsubu nalezli příď lodi s mohutným klounem, což byla kapku zastaralá útočná zbraň v podobě mohutného hrotu. Ten byl umisťován na příď válečných lodí pod čárou ponoru a jeho úkolem bylo najet a prorazit bok nepřátelské lodi při taranu, tedy čelním útoku. Kloun a přilehlá část přídi o délce 25 metrů představovaly necelou polovinu délky lodě,ta byla dlouhá 63 metrů. Zbytek lodě byl rozeset po okolním dně, protože loď po rakouském zásahu explodovala a v plamenech se potopila. Na Palestru zahynulo 200 námořníků.
Nález zbytků pancéřové lodi Palestro navázal na nález z roku 2005, kdy se v našla další italská bitevní loď, a to italská vlajková loď "Re d´Italia", která se potopila po zásahu klounu rakouské admirálské lodě.
Byla to největší bitva v Jadranu v celé jeho historii a měla výrazný vliv na vývoj na obou březích Jadranu a dalších území Itálie. Katastrofa u Visu jen potvrdila neúspěch Itálie v probíhající rakousko-pruské válce, v níž Itálie byla pruským spojencem. A jen díky úspěšnému Prusku Itálie nakonec získala Benátsko, ale musela si nechat zajít chuť na Terst, ostrovy v východním Jadranu, chorvatské přímoří a jižní Tyroly a další sporná území. Pouze striktní negativní postoj Pruska, které se už nechtělo jakkoli angažovat v italské věci, způsobil, že Itálie prozatím stáhla svoje požadavky a fiktivní nároky, nikoli však navždy.
Po první světové válce se Itálie pokoušela všemi prostředky nárokovaná území získat, bez ohledu na to, že byla obývána převážně chorvatský obyvatelstvem. Italský stát tehdy získal celou Istrii, město Zadar a několik jadranských ostrovů. Tento neutěšený a nepřirozený stav skončil druhou světovou válkou, kdy byl s konečnou platností vyřešen ve prospěch jugoslávského státu, jehož bylo Chorvatsko součástí.Tak a máme další vrak, bohužel dost hluboko !! Vašek

Dálniční známky 2016 - na cestě do Chorvatska
Máme tady rok 2016 a s tím nutnost dostat se k moři do Chorvatska. První zemí na cestě je nejčastěji Rakousko.
Ceny dálničních známek v Rakousku pro rok 2016
doba/hmotnost motocykly auto do 3,5t
10 denní 5,1 EUR 8,8 EUR
2 měsíční 12,9 EUR 25,7 EUR
Roční 34,1 EUR 85,7 EUR
Poté jsme ve Slovinsku
Ceny dálničních známek ve Slovinsku na rok 2016
doba motocykly auto do 3,5t a do 1,3m nad první nápr auto do 3,5t a přes 1,3m nad první nápr nad 3,5t
Týdenní 7,5 EUR 15 EUR 30 EUR mýtné
Měsíční - 30 EUR 60 EUR mýtné
6 měsíční 30 EUR - - mýtné
Roční 55 EUR 110 EUR 220 EUR mýtné
nebo můžeme přes Slovensko
Ceny dálničních známek na Slovensku pro rok 2016
doba/hmotnost do 3,5t přívěs O1 a O2 nad 3,5t
10 denní 10 EUR 10 EUR mýtné
Měsíční 14 EUR 14 EUR mýtné
Roční 50 EUR 50 EUR mýtné
a potom Maďarsko
Ceny dálničních známek v Maďarsku pro rok 2016
doba/hmotnost osobní automobily do 3,5t a 7 osob nákladní vozy do 3,5t, nebo nad 7 osob autobusy přívěsy pro nákladní vozy a autobusy
Týdenní 2 975 HUF 5 950 HUF 13 385 HUF 2 975 HUF
Měsíční 4 780 HUF 9 560 HUF 21 975 HUF 4 780 HUF
Roční 42 980 HUF 42 980 HUF 199 975 HUF 42 980 HUF
Týdenní známka má ale platnost 9 dní viz. průvodce pro řidiče (platnost končí o půlnoci na konci 10. dne). Týdenní známka pro motocykly za 1470 HUF
A konečně jsme v Chorvatsku, tady jak víte funguje systém mýtných bran, platit můžete hotově, kartou nebo pomocí elektronického předplatného ENC, které je nejvýhodnější.
Ceny dle projetého úseku
Platba v mýtných branách
Cena okolo 40 kun / 100 km
Více informací a ceník dle úseků HAC.hr
Takže se mějte a budeme se těšit na vaši návštěvu u nás na Brači :-))) Vašek

Abramovič u Dubrovníku
Jachta miliardáře, ruského magnáta a majitele londýnského fotbalového klubu Chelsea Romana Abramoviče se na Jadranu objevuje každý rok a kdekoli zakotví, budí velkou pozornost. Všichni kolemjdoucí a kolemjedoucí zastavují, fotografují a nevěřícně zírají na plavidlo jak z říše snů. A není divu!
Jachta "Eclipse", dlouhá 164 metrů, je v současné době druhou největší soukromou jachtou na světě. Prvenství před dvěma roky získala jachta "Azzam" o délce180 metrů, kterou vlastní šejk Khalifa bin Zayed Al Nahyan, prezident Spojených arabských emirátů a jeden z nejbohatších mužů planety.
Jachtu na zakázku vyrobila v roce 2009 hamburská loděnice Blohm + Voss a po všech úpravách stála údajně 1,2 miliardy dolarů, ale odhady se výrazně liší. Je vybavená vším, na co si člověk vzpomene. Důraz je kladen nejen na nevídaný luxus, ale i na bezpečnost. Plující pevnost má neprůstřelný trup a skla, detektory pohybu, silné lasery a miniponorku jako únikovou variantu pro případ útoku na loď. O provoz se stará 70 členů posádky. Je tu k dispozici 24 pokojů pro hosty, konferenční sál, sauny, bazény, taneční sál, dva helioporty, otevírací dok v trupu pro motorové čluny a skútry a spoustu dalších vymožeností.
Začátkem září "Eclipse" kotvila na moři před jihodalmatských Dubrovníkem.
A ještě pikantnost o tankování. Jachta Eclipse potřebovala doplnit pohonné hmoty. Tankování do zakotvené lodi proběhlo v dubrovnickém přístavu Gruž, na stání pod Mostem Dr. Franja Tudjmana. Celých čtyřicet hodin trvalo tankování 750 000 litrů pohonných hmot ze čtyřiceti objednaných cisteren. Takovému množství paliva odpovídal i účet na jeden milion eur. Tak to mu tedy opravdu nezávidím :-))) Vašek