Máme se na trajektu bát ?
V souvislosti s havárií trajektu Marko Polo o kterým jsme na stránkách psali se nabízí otázka, jak časté jsou námořní havárie na Jadranu a kolik obětí si vyžádaly.
Pokud jde o osobní přepravu můžeme pravidelné návštěvníky chorvatských ostrovů uklidnit: k nehodám se ztrátami života nedochází. Společnost Jadrolinija, největší a nejstarší chorvatský přepravce byla založena před 62 lety a za celou dobu její existence nebyla zaznamenána ani jediná ztráta lidského života při jejích plavbách. Je sice pravda, že došlo k několika nehodám a haváriím jejích plavidel, ale při všech byla způsobena pouze materiální škoda nebo lehká zranění.
Trajekt "Marko Polo" letos provázela smůla. V květnu najel na molo ve splitském přístavu a oprava lodního šroubu si poté vyžádala měsíční odstavení mimo provoz. Současná havárie bude mít horší následky a není jisté, zda se loď vyplatí ještě opravovat či zda neskončí rovnou do šrotu. Konečné rozhodnutí bude učiněno, až se ji odborníkům podaří vyprostit. O tom, že příčinou nehody byla lidská chyba, svědčí návrh na podání žaloby na kapitána, jeho zástupce a dva kormidelníky z minulého týdne. Podle dostupných informací zapomněli změnit kurz, podle něhož by loď bezpečně proplula mezi ostrovem Pašman a Sit.
Podobná havárie postihla v listopadu roku 1995 i další z velkých trajektů Jadrolinije – trajekt "Ivan Zajc". Ten plul na své pravidelné trase Rijeka – Split a najel na maličký ostrůvek Malta u ostrova Drvenik Veli nedaleko Splitu. Bez větších komplikací se ho podařilo vyprostit, opravit a do nedávna jezdil na pravidelné lince Split – Vela Luka - Lastovo. Letos na jaře byl prodán za 850 000 euro do Turecka, kde je v provozu na černomořském pobřeží.
Menší trajekt "Bartol Kašić" má za sebou v posledních třech letech několik šrámů z přistávacích manévrů: dvakrát boural v přístavu na Silbě a jednou ve splitského přístavu, kdy bylo zraněno několik osob. Čtrnáct lehčích zranění si vyžádal v roce 2004 náraz trajektu "Mate Balota" do přístavního mola v Preku na ostrově Ugljanu na nejfrekventovanější lince na Jadranu, Zadar – Preko dlouhé 2,5 námořní míle.
Poněkud méně pozitivní je bilance nákladní přepravy, kterou ovšem Jadrolinija neprovozuje. Při ní došlo k několika haváriím, bohudík nijak velkého rozsahu, ale zde již došlo k lidským obětem. Tak např. před deseti lety se potopila u ostrůvku Obonjan v šibenickém souostroví nákladní loď "Borak", která vezla z istrijského přístavu Koromačno náklad cementu do Splitu. Při havárii zahynuli tři členové posádky. Důvodem neštěstí bylo zřejmě posunutí nákladu v podpalubí.
Stejná příčina neštěstí způsobila potopení lodi "Nautika" v roce 2000, která vezla 165 tun bračských kamenných bloků ze Splitu do Ancony. Došlo k němu 35 námořních mil od italského pobřeží a z pěti členů posádky se zachránil pouze jeden. Největší publicity se dostalo havárii italské nákladní lodi "Brigitta Montanari" v listopadu 1984 u kornatského ostrova Mrtovnjak, při které se potopila do hloubky 80 metrů. Vezla velmi nebezpečný náklad, 1300 tun vinilchloridu. Problémem bylo vyzdvižení nákladu tak, aby se nedostal do moře. Celá velmi složitá a nákladná akce byla dokončena až v roce 1987. Při havárii zahynuli tři námořníci.
Jadrolinija v posledních letech investovala značné prostředky do obnovy své flotily a zvýšení bezpečnosti plavby. Jen za pět let pořídila jedenáct nových trajektů a třeba i k nám na Brači jezdí ze Splitu fungl novej trajekt Biokovo o kterým jsme samo taky psali.
Resume, žádnej strach není na místě, bílá flotila je jednou z nejlepších flotil na světě, jezdí na minutu přesně, naprosto spolehlivě a navíc se na jeich palubách dělá to nejlepší kapučíno na světě, už se zase těším.Čauec a hezký vánoce všem Vašek
Trajekt Marco Polo zachráněn
Po 27 dnech od uvíznutí se ráno v pátek 20. listopadu za pomoci tří remorkérů trajekt těžký 8 700 tun pohnul a byl vysvobozen ze svého zajetí na pobřeží ostrova Sit. Akci, kterou prováděla specializovaný záchranná firma "Jadranský námořní servis" (Jadranski pomorski servis) ve spolupráci s odborníky z Nizozemska, předcházela náročná technická příprava. K odlehčení zaklíněné přídě byla její podmořská část horizontálné odříznuta, dále byl použit jeřáb a vzduchové polštáře.
O den později byl trajekt odtažen do loděnice v Malém Lošinji, kde ho čeká technická prohlídka v suchém doku a zjištění celkového rozsahu poškození. Teprve potom bude rozhodnuto o jeho dalším osudu, zda se vyplatí loď opravit nebo skončí přímo ve šrotu.
Teprve v Malém Lošinji mohlo být vyloženo 18 nepoškozených automobilů, uvězněných po celou dobu v útrobách trajektu. Záchranáři nechtěli dříve riskovat komplikace, které by mohlo způsobit otevření vykládací rampy.
Vlastník lodi, společnost Jadrolinija zaplatí za záchrannou akci 1 150 000 dolarů, přičemž pojistka je uzavřena na 4 miliony dolarů.
Jak zjistila pověřená ministerská komise, příčinou nehody byla chyba členů posádky. Pravděpodobně zapomněli na stanovené pozici změnit kurz, podle něhož by loď bezpečně proplula mezi ostrovem Pašman a Sit. Nejprve narazila lodním šroubem a kormidlem do ostrova Balabra a krátce nato najela na severozápadní břeh ostrova Sit. Analýza vzorků krve a moči neprokázala přítomnost alkoholu u odpovědných členů posádky. Vyšetřování bylo předáno chorvatským policejním orgánům.Škoda vráčku, byl by moc hezkej ale takhle musíme ještě počat. Vasa
Marco Polo na břehu
K nehodě jednoho z největších chorvatských plavidel pro osobní námořní přepravu, trajektu Marko Polo, došlo v sobotu 22. října kolem 2. hodiny v noci. Trajekt, dlouhý 128 metrů o kapacitě 1000 cestujících a 270 vozidel, narazil v šibenické oblasti do ostrůvku Sit, ležícího západně od ostrova Pašman.
Naštěstí se havárie obešla bez zranění. Linka Rijeka - Split - Stari Grad - Korčula - Dubrovník - Bari (v Itálii) je v tomto mimosezónním období jen málo vytížená: na lodi nacházelo jen 41 cestujích, 64 členů posádky a 18 vozidel. Větší komplikace by jistě nastaly v případě plně naloženého trajektu.
"Marko Polo" najel přídí na pevninu, kde se zaklínil. Po evakuaci cestujících byly povolány těžké remorkéry, aby trajekt vyprostily. To se však dosud nepodařilo. Při této manipulace ale málem došlo k ekologické havárii, protože o kamenité dno se prorazila palivová nádrž a hrozil únik 5 tun nafty do moře. Díky včasnému zásahu potápěčů byla díra v nádrži zacelena. Dříve než začnou jakékoli další pokusy o uvolnění, musí se z celého trajektu odčerpat 330 tun paliva. Na místo také dorazili odborníci z rotterdamské společnosti SMIT Salvage, která se specializuje na záchranné akce na moři.
Příčiny neštěstí nejsou dosud známé, ale nejspíš šlo o lidské pochybení, protože nebyly odhaleny žádné závady ani na lodi, ani na námořní signalizaci.