Trajekt Marco Polo zachráněn

Vašek Ravlyk, 30.11.2009 přečteno: 4687x

Po 27 dnech od uvíznutí se ráno v pátek 20. listopadu za pomoci tří remorkérů trajekt těžký 8 700 tun pohnul a byl vysvobozen ze svého zajetí na pobřeží ostrova Sit. Akci, kterou prováděla specializovaný záchranná firma "Jadranský námořní servis" (Jadranski pomorski servis) ve spolupráci s odborníky z Nizozemska, předcházela náročná technická příprava. K odlehčení zaklíněné přídě byla její podmořská část horizontálné odříznuta, dále byl použit jeřáb a vzduchové polštáře.
O den později byl trajekt odtažen do loděnice v Malém Lošinji, kde ho čeká technická prohlídka v suchém doku a zjištění celkového rozsahu poškození. Teprve potom bude rozhodnuto o jeho dalším osudu, zda se vyplatí loď opravit nebo skončí přímo ve šrotu.
Teprve v Malém Lošinji mohlo být vyloženo 18 nepoškozených automobilů, uvězněných po celou dobu v útrobách trajektu. Záchranáři nechtěli dříve riskovat komplikace, které by mohlo způsobit otevření vykládací rampy.
Vlastník lodi, společnost Jadrolinija zaplatí za záchrannou akci 1 150 000 dolarů, přičemž pojistka je uzavřena na 4 miliony dolarů.
Jak zjistila pověřená ministerská komise, příčinou nehody byla chyba členů posádky. Pravděpodobně zapomněli na stanovené pozici změnit kurz, podle něhož by loď bezpečně proplula mezi ostrovem Pašman a Sit. Nejprve narazila lodním šroubem a kormidlem do ostrova Balabra a krátce nato najela na severozápadní břeh ostrova Sit. Analýza vzorků krve a moči neprokázala přítomnost alkoholu u odpovědných členů posádky. Vyšetřování bylo předáno chorvatským policejním orgánům.Škoda vráčku, byl by moc hezkej ale takhle musíme ještě počat. Vasa

Marco Polo na břehu

Vašek Ravlyk, 9.11.2009 přečteno: 3839x

K nehodě jednoho z největších chorvatských plavidel pro osobní námořní přepravu, trajektu Marko Polo, došlo v sobotu 22. října kolem 2. hodiny v noci. Trajekt, dlouhý 128 metrů o kapacitě 1000 cestujících a 270 vozidel, narazil v šibenické oblasti do ostrůvku Sit, ležícího západně od ostrova Pašman.
Naštěstí se havárie obešla bez zranění. Linka Rijeka - Split - Stari Grad - Korčula - Dubrovník - Bari (v Itálii) je v tomto mimosezónním období jen málo vytížená: na lodi nacházelo jen 41 cestujích, 64 členů posádky a 18 vozidel. Větší komplikace by jistě nastaly v případě plně naloženého trajektu.
"Marko Polo" najel přídí na pevninu, kde se zaklínil. Po evakuaci cestujících byly povolány těžké remorkéry, aby trajekt vyprostily. To se však dosud nepodařilo. Při této manipulace ale málem došlo k ekologické havárii, protože o kamenité dno se prorazila palivová nádrž a hrozil únik 5 tun nafty do moře. Díky včasnému zásahu potápěčů byla díra v nádrži zacelena. Dříve než začnou jakékoli další pokusy o uvolnění, musí se z celého trajektu odčerpat 330 tun paliva. Na místo také dorazili odborníci z rotterdamské společnosti SMIT Salvage, která se specializuje na záchranné akce na moři.
Příčiny neštěstí nejsou dosud známé, ale nejspíš šlo o lidské pochybení, protože nebyly odhaleny žádné závady ani na lodi, ani na námořní signalizaci.

Lignje na žaru

Vašek Ravlyk, 17.10.2009 přečteno: 7666x

Nostalgická vzpomínka na léto a ostrov byla umocněná hnusným počasím tenhle tejden a mailovým dotazem, kterej po mně žádal recept na grilovaný lignje.Tak jsem je taky koupil a bude oběd, jako na molu u Dalmatina.A tady už recept pro všechny.
Co teda budete potřebovat, počítejte, že na jednu porci tak 5-6 středních nebo jednu velkou
- olivový olej
- zelenou petrželku
- šťáva z citrónu
- několik stroužků česneku
- sůl, pepř
Olihně vykucháme a důkladně očistíme. Oddělíme chapadla od těla. Osušíme. Rozehřejeme gril na velmi vysokou teplotu. Olihně před grilováním nikdy nesolíme. Na gril nejdříve klademe těla olihní. Po chvíli přidáme i chapadla. Grilujeme několik minut, dokud olihně nedostanou tmavě bronzovou barvu.
Podáváme s dresinkem připraveného z oleje, citrónové šťávy, posekaného česneku a zelené petrželky. Jako příloha se podávají hranolky, bílej chlebík nebo blitva, obdoba špenátu.
Dobrou chuť kamarádi V:-)