Dárek z Brače

Vašek Ravlyk, 17.8.2010 přečteno: 4581x

Na dotaz co typického si přivézt z Brače, není jednoduchá odpověď.Jasně, že je - čistou hlavu a hezký vzpomínky. S hmotnými statky je to ale těžší, mramor to nebude, takže zbývá olivový olej, nejslavnější je asi Postirský nebo nápad na výrobek sardinkárny Lustra z Milny, ty dělaj fakticky dobrý věci.
Třeba filety z uzeného tuňáka ve středomořském oleji (Filet dimljenog tunja u mediteranskom ulju).
Filety ze solených sardelí - ančoviček ve slunečnickovém oleji (Filet slanog inćuna u suncokretovom ulju).
Olivy plněné solenými sardelemi - ančovičkami ve slunečnicovém oleji (Inćunele ? masline punjene slanim inćunima u suncokretovom ulju).
Filety ze solených sardelí - ančoviček (Fileti slanog inćuna).
Částečně očištěné solené sardele (Djelomično očišćena slana srdela).
Špičkový kvality dosahují výrobky jednak díky nejlepších surovinám, jednak ručním zpracování, čímž je zachována výborná chuť i vůně konečného produktu i jeho výživné hodnoty. Tradiční výrobní způsoby zpracování doplňují technologicky moderní kontrolní metody.Doma pak můžete vzpomínat na chutě a vůně moře.
Ahoj V:-)

Tunel Sveti rok

Vašek Ravlyk, 9.8.2010 přečteno: 4465x

V celoevropském srovnání bezpečnosti tunelů je tunel Sveti rok na třetím místě a to je dost dobrý.
Tunel Sveti Rok na dálnici A1 ze Záhřebu do Splitu, dlouhej 5 759 metrů, byl postaven v roce 2003 a v roce 2009 byl dán do provozu i druhý tunelový tubus.Tunely se v testu EuroTAP posuzují podle následujících kritérií: tunelová soustava (podíl na celkovém hodnocení 14 %), osvětlení a zásobování energií (7 %), provoz a sledování provozu v tunelu (17 %), komunikace(11 %), evakuační cesty a záchrana (14 %), protipožární ochrana (18 %), ventilace (11 %), řízení naléhavých situací (8 %).
Vysoké ocenění získal tunel Sveti Rok díky kvalifikovanému a školenému personálu, který pracuje 24 hodin denně, dále byla pozitivně hodnocena ventilace, která je výkonná i v případě požáru, úplný video dohled z kontrolního centra, automatická detekce požáru, která přeruší provoz v tunelu, vzájemné propojení obou tubusů každých 300 metrů, dopravní hlášení v tunelu, rádiové hlášení v tunelu a vícejazyčné pokyny, výhybná místa každých 816 metrů, automatický protipožární poplachový systém, školený personál pro rychlé zásahy, zdokonalený komplexní plán záchranných opatření, možnost přejezdu vozidel záchranné služby do druhého směru u tunelových portálů a další.Takže se nebojte a chutě do tunelu, neusněte a bude to dobrý.Vasa

Nové mapy pro turisty

Vašek Ravlyk, 2.8.2010 přečteno: 4940x

Chorvatské pobřeží a ostrovy jsou už tradičně ve středu zájmu českých turistů. Zvláště v posledních letech nejbližší pobřeží teplého moře čím dál víc lidí navštěvuje aktivně: na kole, na lodi, pěšky, na mořském kajaku, s potápěčskou výbavou, se surfem. Právě cyklistům a turistům poslouží nové unikátní mapy českých autorů Bohumila Háje, kartografa ? tvůrce cyklomap a zakladatele mapového vydavatelství SHOCart a Zdeňka Kukala, geografa a majitele CK Geotour.
Dosud vydané mapy oblast pokrývající jsou založeny většinou na mnoho desetiletí starém mapovém díle z dob socialistické Jugoslávie. Zejména neasfaltové cesty v těchto mapách zobrazené už většinou neexistují a naopak ? mnoho nových cest je v terénu ve skutečnosti, na mapách však ne. Nové mapy naproti tomu zachycují co nejpřesněji současný stav komunikační sítě, zejména neasfaltových cest v terénu, což je neocenitelnou hodnotou zejména právě pro cyklisty ? MTB (bikery) i cykloturisty. Mapy jsou jediným novým, původním a aktuálním mapovým dílem (u nás, v Chorvatsku i na světě), které věrně a přitom komplexně zobrazuje oblast ostrovů střední a jižní Dalmácie.
Středodalmatské a jihodalmatské ostrovy, poloostrov Pelješac a k němu přilehlý pás pobřeží až k Dubrovníku, tj. ta místa v Dalmácii, která jsou pro aktivní cestování a zejména ježdění na kole nejzajímavější. Od ostrova Mali Drvenik na severozápadě po ostrov Lokrum na jihovýchodě; ze známějších a větších ostrovů jsou to Brač, Hvar, Korčula, Vis, Mljet, Šolta a Lastovo.
Od roku 2005 byla většina cest na ostrovech použitelných pro jízdu na kole zaznamenána tracklogy GPS (digitální stopy projetých tras v souřadnicovém systému). Tyto tracklogy geografové Jan Vodňanský a Veronika Chladová odborně interpretovali v kombinaci se satelitními a leteckými snímky a vytvořili linie komunikací v mapě použité. Těmto liniím pak byly systematicky přiřazeny v různých úsecích různé kategorie podle aktuálního stavu ? od cest dobře sjízdných i pro treková (krosová) kola, přes cesty sjízdné jen pro horská kola, až po technické singletracky (terénní stezky) pro MTB experty. V mapové legendě je kvalita cest vyznačena jasnými symboly ? piktogramy. Bohumil Háj vytvořil originální mapu, pečlivě zapracoval všechny aktuální informace a bodové i liniové prvky a dovedl dílo k publikaci.
Měřítko map je 1 : 100 000. Zobrazená oblast je rozdělena do čtyř mapových titulů - listů:
* 1. Brač, Šolta, Drvenici + slovníček, adresář, ostrovní statistika, slovo vydavatelů,
* 2. Hvar, Vis, Biševo,
* 3. Korčula, Lastovo, Mljet,
* 4. Pelješac, Elafiti, Dubrovnik.
Pro každý z mapových listů je stanovena doporučená cena 99 Kč / ? 4. Celá sada čtyř map bude k dispozici za 299 Kč / ? 12 v průhledném plastovém obalu, který mapy ochrání před nepřízní počasí - ta však na dalmatských ostrovech není tak častá jako u nás. Mapy jsou vytištěny na klasickém mapovém papíru a skládány do ?listovací harmoniky? tak, aby se s nimi při pohybu v terénu snadno pracovalo.
Kontakty na vydavatele:
Ing. Bohumil Háj, M. Knesla 4022, 760 01 Zlín, tel: +420 602 750 910, bobhaj@volny.cz
RNDr. Zdeněk Kukal - GEOTOUR: Šeříková 10, 118 00 Praha 1 ? Malá Strana, tel: +420 2573 12345